Orta Doğu’da tansiyon yeniden yükseldi. Hürmüz Boğazı’nda bir kargo gemisine yönelik İHA saldırısının ardından ABD’nin İran’daki bazı stratejik hedefleri vurduğu öne sürüldü. ABD Başkanı Donald Trump saldırıyı ateşkesin “aptalca bir ihlali” olarak nitelendirirken, İran Devrim Muhafızları Ordusu ise Körfez’deki ABD üslerine misilleme yapıldığını açıkladı.
- ABD’nin Hürmüz Boğazı çevresinde İran’a ait füze ve İHA depoları ile kıyı radar tesislerini hedef aldığı bildirildi.
- İran Devrim Muhafızları, Körfez bölgesindeki ABD üslerine misilleme düzenlediklerini duyurdu.
- Krizin, Umman açıklarında bir kargo gemisine düzenlenen İHA saldırısıyla başladığı belirtildi.
İran ile ABD arasında sağlandığı belirtilen ateşkesin ardından bölgede yaşanan son gelişmeler, gerilimi yeniden tırmandırdı. Umman açıklarında seyir halindeki bir ticari kargo gemisinin İHA saldırısına uğramasının ardından taraflar karşılıklı suçlamalarda bulundu.
Trump: “Ateşkesin aptalca ihlali”
ABD Başkanı Donald Trump, saldırının arkasında İran’ın bulunduğunu öne sürerek bunun ateşkes anlaşmasının “aptalca bir ihlali” olduğunu söyledi.
Trump, kargo gemisine dört İHA ile saldırı düzenlendiğini, bunlardan üçünün ABD güçleri tarafından düşürüldüğünü, birinin ise gemiye isabet ederek hasara yol açtığını ifade etti. “Yakında öğreneceksiniz” sözleriyle misilleme mesajı veren Trump’ın açıklamasının ardından ABD ordusu operasyon başlattı.
ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), savaş uçaklarının Hürmüz Boğazı çevresinde İran’a ait füze ve İHA depolama alanları ile kıyı radar tesislerini vurduğunu duyurdu. Açıklamada, ticari gemilerin güvenliğinin sağlanmaya devam edeceği belirtildi.
İran: ABD üslerini hedef aldık
İran devlet televizyonu, ülkenin güneyindeki Hürmüzgan eyaletine bağlı Sirik kentindeki Taheruyi İskelesi’nin ABD saldırısında hedef alındığını ve bölgede şiddetli patlamalar meydana geldiğini aktardı.
Ayrıca İran Silahlı Kuvvetleri’nin gün içerisinde Hürmüz Boğazı’ndan izinsiz geçtiği öne sürülen bazı gemilere uyarı ateşi açtığı bildirildi.
ABD operasyonunun ardından İran Devrim Muhafızları Ordusu da yazılı bir açıklama yayımlayarak Körfez’deki ABD üslerine misilleme saldırıları düzenlediklerini duyurdu.
Açıklamada, “Saldırganlık tekrarlanırsa verilecek karşılık bundan daha kapsamlı olacaktır.” ifadelerine yer verildi.
İran Meclisi Ulusal Güvenlik ve Dış Politika Komisyonu Başkanı İbrahim Azizi de ABD’nin ateşkesi ihlal ettiğini savunarak Washington yönetimine sert tepki gösterdi.
Gerilim kargo gemisi saldırısıyla başladı
Krizin başlangıcında, Umman açıklarında seyreden bir ticari kargo gemisinin İHA saldırısına uğradığı bildirildi.
Geminin köprü kısmında hasar meydana gelirken mürettebattan yaralanan olmadığı ve çevre kirliliği oluşmadığı açıklandı.
Ateşkes süreci tehlikeye mi giriyor?
Karşılıklı saldırılar, taraflar arasında başlatıldığı belirtilen diplomatik sürecin geleceğine ilişkin soru işaretlerini artırdı. Yaşanan son gelişmelerin bölgedeki gerilimi yeniden sıcak çatışma noktasına taşımasından endişe ediliyor.
